04:08

Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak.

Assalamulaikum...


Tup tap tup tap dah akhir sya'ban dah kita semua kan.... MasyaAllah.. cepat betol masa berlalu... dalam sepantas kilat mase berlalu, aku rase macam macam dosa yang aku da buat.. Ya Allah.. ampun kan aku Ya Allah.... 






Sebenar nya aku baru terbaca hadis yang mungkin saudara saudari pernah dengar sebelom ni... ia nya berkenaan memohon maaf sebelum masuk nya bulan Ramadhan... tapi sebelum aku post kan hadis nya, cuba baca cerita kat bawah ni......

“Ketika Rasullullah sedang berkhutbah pada Shalat Jum’at (dalam bulan Sya’ban), beliau mengatakan Amin sampai tiga kali, dan para sahabat begitu mendengar Rasullullah mengatakan Amin, terkejut dan spontan mereka ikut mengatakan Amin. Tapi para sahabat bingung, kenapa Rasullullah berkata Amin sampai tiga kali.

Ketika selesai shalat Jum’at, para sahabat bertanya kepada Rasullullah, kemudian beliau menjelaskan: “ketika aku sedang berkhutbah, datanglah Malaikat Jibril dan berbisik, hai Rasullullah Amin-kan do’a ku ini,”
jawab Rasullullah.

Do’a Malaikat Jibril itu adalah:
“Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

1) Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
2) Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami istri.
3) Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.  

aku tak pasti sama ada cerita yang atas ni hadis ke tidak... sebab aku cari hadis apa yang tulis cerita tu...tapi tak jumper (kalo ade sape sape terjumpe bagi tau ya...).... tapi aku percaya yang cerita atas ni merupakan hadis, sebab aku ade terjumpa hadis di bawah ni.


Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam naik ke atas mimbar kemudian berkata, “Amin, amin, amin”. Para sahabat bertanya :

“Kenapa engkau berkata ‘Amin, amin, amin, Ya Rasulullah?” Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Telah datang malaikat Jibril dan ia berkata :

‘Hai Muhammad celaka seseorang yang jika disebut nama engkau namun dia tidak bershalawat kepadamu dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’, kemudian Jibril berkata lagi, ‘celaka seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar dari bulan Ramadhan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!’, maka aku berkata : ‘Amin’. Kemudian Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam berkata lagi. ‘celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi justru tidak memasukkan dia ke surga dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin”.



(Hadits Riwayat Bazzar dalam Majma’uz Zawaid 10/1675-166, Hakim 4/153 dishahihkannya dan disetujui oleh Imam Adz-Dzahabi dari Ka’ab bin Ujrah, diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 644 (Shahih Al-Adabul Mufrad No. 500 dari Jabir bin Abdillah)


dan....


Berkata Nabi SAW, telah datang jibril dan dia berkata, Wahai Muhammad, barang siapa menemui bulan Ramadhan dan kemudian mati dan tidak diampuni (dosanya), maka dia akan dimasukkan ke dalam neraka dan Alloh akan mengabaikannya (jauh darinya ??), katakan Amin, maka aku berkata Amin. 


[HR. Thabrani dari Jaabir]


Jadi, daripada hadis hadis di atas... mari la kita memohon ampun dan maaf sesama kita sebelum masuk ramadhan ni..... 





DI KESEMPATAN INI... SAYA MENYUSUN JARI, MEMOHON MAAF DARI HUJUNG RAMBUT SAMPAI HUJUNG KAKI, HALAL KAN MAKAN MINUM SAYA, MAAFKAN LAA SEGALA KEKASARAN, PERCAKAPAN YANG PERNAH SAYA BUAT SEBELUM NI... AMPUN KAN SAYA YA SAUDARA/SAUDARI...


Jom kita full throttle buat ibadah tahun ni... anggap laa ni ramadhan terakhir buat hidup kita... sesungguh nya.. Allah itu maha Penyayang dan Maha Pengampun... Buang yang keruh ambil yang jernih bak kata pepatah melayu... Sume syaitan dan iblis kene ikat sebulan ni... dah tak de hasutan hasutan mase bulan ni... semua yang kita buat tu bergantung kepada nafsu nafsi kita... Semoga Allah dapat memberikan kita kekuatan untuk control nafsu nafsi kita ni dari melakukan segala perkara yang Allah murka... MashaAllah.... 




Akhir kata.. Selamat menyambut Ramdhan... dan terima kasih.....

0 comments: